سلام و درود خدا و فرشتگان خدا بر شما عارفان
بدایات (آغازها) – توبه : دومین منزل در عرفان اسلامی ( توبه )
خداوند بزرگ می فرماید: (و آنان که توبه نکردند، ستمکارند. “آیه ۱۱ سوره حجرات : و من لم یتب فاولئک هم الظالمون “)
پس از شناخت گناه است که ” توبه ” امکان پذیر می شود ،
و شناخت گناه به آن است که از سه سو در گناه بنگری :
- هنگام گناه کردن از عصمت برکنار مانده ای.
- هنگام گناه کردن، شادمان شده ای.
- بر جبران گناه پافشاری نکرده ای، در حالی که یقین داری خدای تعالی به تو می نگرد.
توبه سه شرط دارد:
- پشیمانی
- پوزش خواهی
- جدایی از مردم
حقیقت توبه سه چیز است :
- بزرگ دانستن گناه
- توبه خود را پذیرفته ندانستن
- به دنبال یافتن عذر برای خطاهای مردمان بودن
باطن حقیقت توبه سه چیز است:
- توبه به انگیزه تقوا ، نه برای عزیز شدن نزد دیگران
- به فراموشی سپردن گناه
- همواره از توبه خود توبه نمودن، زیرا در قرآن کریم همه به توبه فراخوانده شده اند.
توبه سه درجه دارد:
- عوام بر این گمان اند که طاعت خدا را زیاد بجای آورده اند . از این رو :
– پرده پوشی و مهلت دهی خدای را منکرند
– خود را صاحب حق بر خدا می دانند، چه گمان می کنند با توبه گناهان شان بخشیده شده و به دلیل حسنات شان باید حق تعالی ثواب شان دهد.
– خود را بی نیاز می انگارند
بنابر این، عوام، باید از گمان فزونی طاعات توبه کنند.
- مردمی که متوسط اند ، گناه را کوچک می انگارند، و این عین گستاخی و سرکشی و بریدن از خداست، پس ایشان باید از اندک شمردن گناه توبه کنند.
- و خواص باید از به هدر رفتن وقت توبه کنند، زیرا به هدر رفتن وقت آنها را به وادی نقصان می اندازد و نور مراقبت را خاموش می کند و چشم دل آنها را از مشاهده حق تیره و تار می سازد.
صد بار اگر توبه شکستی باز آی
اولین منزل در عرفان اسلامی ( بیداری )
سومین منزل در عرفان اسلامی ( محاسبه )
التماس دعا-سیدعارف
منبع : تا ملکوت (شرح منازل السائرین )