اوصاف و ویژگی های مومنان در قرآن کریم : قسمت دوم

اوصاف و ویژگی های مومنان در قرآن کریم : قسمت دوم

«ویژگی­ های ایمان و مؤمنین در قرآن و سنّت» 

رجب

در عصر حاضر، حرکت به سوی پیشرفت و تکنولوژی باعث شده که انسان ­ها به صورت ناخودآگاه از اصل و منبع خود دور شوند، و واژه­ ی دین و ایمان و اسلام، تنها، به شکل ظاهری و سطحی، آن هم به‌طور موقّت، مورد استفاده ­ی افراد قرار گیرد، در حالی که باطن و محتوای دین هنوز به‌طور کامل بررسی نشده است.

ایمان، یعنی اعتقاد قلبی به خدا و تصدیق فرشتگان. ایمان، تنها ادّعا و شعار نیست، که هرکس بتواند از عهده­ ی آن برآید، بلکه معرفت قلبی و شناخت تعهّدآور، شرط اوّل آن است.

ایمان، یعنی این‌که آدمی بتواند تمام بت­ های جاندار و بی‌جان را از سریر دل به زیرکشیده، خدای یکتا را باور آورد و فضای جان خویش را تنها به حضرت جانان بسپرد و بر پایه­ ی چنین اساسی، قول و فعل خویش را سامان دهی نماید، بر پایه­ ی چنین اعتقادی سخن بگوید، و به تناسب این اعتقاد و ادّعا اهل عمل باشد و از خود فریبی و ادّعای ایمان بی­ بنیان پرهیز کند.

فهم این معنی برای اهل نظر روشن است، لیکن بیان تفصیلی آن،  همگان را از اشتباه در می ­آورد و راه راست ایمان و خداپرستی را از تاریکی­ ها و  کدورت­ های اوهام و برداشت­ های ناروا روشن می­ کند.[۲]

لذا امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در پاسخ کسی که از او سؤال کرد: ایمان چیست؟ چنین بیان داشتند:

«الایمان معرفه بالقلب و اقرارٌ باللّسان و عملٌ بالأرکان»؛

ایمان دارای سه پایه است:

یکی از آن­ها شناخت و اعتقاد قلبی و واقعی به دین اسلام است؛

دوم، اظهار مسلمان بودن به وسیله­ ی زبان؛ 

سوم، عمل کردن به دستورات دینی.

اهمیّت این موضوع را به خوبی می­ توان در آیات قرآن و هم چنین توصیه­ ها و تأکیدهای فراوان پیامبر و اهل بیت، مشاهده کرد.

همه­ ی این دستورات پلی خواهد بود برای رسیدن به جامعه ­ی فاضله؛ جامعه­ ای که در ابتدا افراد آن از نور ایمان بهره­ مند شوند و سپس جامعه ­ی جهانی را برای پذیرایی از دستورات آخرین کتاب آسمانی، توسّط تنها منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) آماده کنند.

ماهیّت ایمان

ایمان، اعتقاد به وجود خداوند و حقیقت رسولان و دین، و یقین به درستی اندیشه یا امری است.[۳]

(… وَلَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ…).[۴]

«ولیکن خدا به لطف خود مقام ایمان را محبوب شما گردانید و در دل ­ها نیکویی را بیاراست و کفر و فسق معصیت را زشت و در نظرتان منفور ساخت… .»علی

و این خداوند است که ایمان به خدا و تصدیق و باور اندیشه­ های وحیانی را برای اهل ایمان محبوب و دوست داشتنی قرار می­ دهد، و خانه­ ی دل مؤمنان را به نور ایمان زینت می ­بخشد، و در پرتو چنین توفیقی، کفر و شرک و فساد و تباهی‌گری را مکروه و ناپسند قرار می‌دهد. با استفاده از این آیه­ ی کریمه، ایمان، شوینده­ ی کدورت کفر و شرک و فساد و گناه از آینه­ ی دل مؤمن است.[۵]

با توجّه به مطالب فوق، در این فصل سعی بر آن شده که به ماهیّت ایمان، چیستی و حقیقت آن در ابعاد گوناگون پرداخته شود.

 حقیقت ایمان

ایمان از موضوعاتی است که از جهات مختلفی مورد توجّه صاحب نظران و اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است. از نگاه دینی، ایمان ترجمان باور معنوی و اعتقاد قلبی انسان مؤمن به لوازم ایمان است.[۶]

ایمان، تسلیم توأم با اطمینان خاطر است. قرآن مجید، ایمان به معنی اعتقاد را تأیید نمی­ کند، بلکه بهترین معنای آن همان تسلیم است؛ زیرا می­ بینیم آنان را که اعتقاد دارند، ولی تسلیم عقیده­ ی خویش نیستند، کافر می­ شمارد.[۷] نمونه­ هایی از این مطلب را در سرگذشت پیشینیان مشاهده می­ کنیم.

در قرآن، درباه ­ی فرعون و قوم او آمده است:

( وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الْمُفْسِدِینَ)[۸]

«با آن که پیش نفس خود به یقین دانستند [معجزه­ ی خداست]، باز از کبر و نخوت و ستمگری، انکارآن کردند. بنگر تا عاقبت آن مردم ستمکار فاسد به کجا انجامید

allah-jalajalaleh-green-by-Shiawallpapers

شیطان به خدا عقیده داشت، می­ گفت:

(…خَلَقْتَنِی مِن نَّارٍ…)[۹] و

(…رَبِّ بِمَآ أَغْوَیْتَنِی…).[۱۰]

شیطان خدا را خالق خود می­ دانست و او را «ربّ» خطاب می­ کرد،

شیطان به معاد نیز عقیده داشت، لذا می­ گفت: «تا روز قیامت مهلتم ده»: (قَالَ أَنظِرْنِی إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ).[۱۱]

شیطان هم چنین به پیامبران معتقد بود و می­ دانست به بندگان مخلص راهی ندارد و نمی ­تواند آنها را بفریبد: (إِلاَّعِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ).[۱۲] 

با این همه، خداوند درباره ­اش فرمود: (..أَبَى وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ).[۱۳]

پس ایمان به معنی اعتقاد و تصدیق نیست و گرنه می­ بایست این اشخاص مؤمن باشند. ایمان، به معنی تسلیم است و مؤمن کسی است که به حق تسلیم باشد و تسلیم با عمل توأم است و بدون آن مصداق ندارد.[۱۴]

 تعریف ایمان

رسول اکرم فرمودند: «الایمان معرفه بالقلب و قول باللّسان و عملٌ بالأرکان»؛ ایمان شناخت با دل است و گفتن با زبان و عمل با ارکان است.

از این روایت چنین استفاده می­ شود که ایمان دل، زمانی ارزش دارد که با انکار زبان مواجه نشود، و هم چنین، ایمان دل، زمانی ارزنده است که با طغیان و سرکشی در عمل مواجه نگردد.

اگر دل بود، زبان هم معترف باشد و بدن هم انجام وظیفه کند. مجموع این سه امر، ایمان است. این مطلب در کتب روایی و قرآن نیز آمده است؛[۱۵] به این معنی که هرکس می­ خواهد ایمان، به معنای تعالیم قرآن داشته باشد، باید در دلْ مؤمن و به زبانْ مقّر باشد و در مقام عمل هم وظایف لازم را انجام دهد.علی

قرآن در این زمینه می‌فرماید: (قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ  تُؤْمِنُوا وَلَکِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ…).[۱۶]

«گروهی از بادیه­ نشینان گفتند که ما ایمان آورده ­ایم. ای پیامبر! به آن­ها بگو: شما ایمان نیاورده ­اید، لیکن بگویید اسلام آورده­ ایم، و هنوز ایمان در قلب­ های شما وارد نشده است… .»

ادامه مطلب را دنبال کنید :

اوصاف و ویژگی های مومنان در قرآن کریم : قسمت اول

اوصاف و ویژگی های مومنان در قرآن کریم : قسمت سوم

اوصاف و ویژگی های مومنان در قرآن کریم : قسمت چهارم

اوصاف و ویژگی های مومنان در قرآن کریم : قسمت پنجم

اوصاف و ویژگی های مومنان در قرآن کریم : قسمت ششم

یا رب فرج امام ما را برسان

آن صاحب انتقام ما را برسان

گر دیده ی ما لایق دیدارش نیست

بر حضرت او سلام ما را برسان

theme